طرز تهیه چلو گوشت در زودپز لای برنج

طرز تهیه چلو گوشت

طرز تهیه چلو گوشت در زودپز با زودپز لای برنج پسران کریم گوشت گوساله دونفره زرندی برای 100 نفر

آموزش مرحله به مرحله آشپزی و طرز تهیه چلو گوشت مجلسی خوشمزه


چلو گوشت یکی از انواع غذاهای قدیمی و بسیار پرطرفدار ایرانی است که از غذاهای مجلسی خاص هم محسوب می شود، برای مشاهده این آموزش در ادامه با وبلاگ دنی صادق همراه باشید.

در اينجا قصد داريم طرز تهيه چلو گوشت نذري بسيار خوشمزه‌اي را به شما آموزش دهيم که طعمي فوق‌العاده و فراموش‌نشدني دارد. مواد ذکر شده در اين مطلب براي 4 نفر کافي است پس براي تهيه چلو گوشت نذري حتما مقادير را به نسبت تعداد افراد افزايش دهيد.

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت گردن گوسفندی۱ عدد
پیاز۲ عدد بزرگ
زعفران۶ قاشق غذاخوری
چوب دارچین۱ عدد
برگ بو۴ عدد
سیر۲ عدد
رب گوجه فرنگی ( اختیاری )۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاهبه اندازه کافی
زردچوبه و روغنبه اندازه کافی

دستور پخت چلو گوشت

مرحله اول

ابتدا پیازها را به صورت خلالی درشت خرد می کنیم و به همراه مقداری روغن مایع در یک قابلمه مناسب تفت می دهیم تا پیازها سبک و شفاف شوند. در ادامه مقداری زردچوبه به پیازها اضافه می کنیم و خوب تفت می دهیم تا پیاز و زردچوبه یکدست شوند.

مرحله دوم

حالا قابلمه را از روی حرارت بر می داریم. در ادامه گوشت گردن را می شوییم سپس زعفران دم کرده را با دست یا قلمو روی تمام قسمت های گوشت می مالیم. پس از این کار گوشت را به قابلمه حاوی پیاز اضافه می کنیم.

مرحله سوم

پس از اینکه قابلمه را مجددا روی حرارت ملایم قرار دادیم گوشت را با پیاز تفت می دهیم تا گوشت تغییر رنگ دهد. اضافه کردن رب گوجه فرنگی به چلوگوشت اختیاری است. البته در دستور اصلی چلو گوشت رب گوجه فرنگی وجود ندارد.

مرحله چهارم

در صورتی که می خواهید چلو گوشت خود را با رب گوجه فرنگی درست کنید رب گوجه فرنگی را پس از تفت دادن گوشت به قابلمه اضافه کنید و خوب تفت دهید تا طعم و بوی خامی رب گوجه فرنگی گرفته شود و به طور کامل سرخ شود.

مرحله پنجم

پس از اینکه رب گوجه فرنگی را خوب تفت دادیم ۸ لیوان آب به قابلمه اضافه می کنیم و حرارت زیر قابلمه را زیاد می کنیم تا آب سریعتر به جوش بیاید. پس از اینکه آب درون قابلمه جوش آمد حرارت را ملایم تر می کنیم تا گوشت با حرارت ملایم بپزد.

مرحله ششم

در این مرحله سیرها را پاک می کنیم و به همراه برگ بو و دارچین به قابلمه اضافه می کنیم. درب قابلمه را می گذاریم و اجازه می دهیم گوشت با حرارت بسیار ملایم بپزد. توجه داشته باشید که هر چقدر گوشت با حرارت ملایمتری بپزد در پایان چلوگوشت خوشمزه تری خواهید داشت.

مرحله هفتم

حدود ۳ تا ۴ ساعت زمان برای پخت گوشت با حرارت ملایم نیاز است. در ۳۰ دقیقه پایانی پخت گوشت نمک و فلفل سیاه آن را اندازه می کنیم و پس از اینکه چلو گوشت آماده شد آنرا با پیاز داغ و زرشک تزیین کرده و با برنج ساده یا باقالی پلو سرو می کنیم.

نکات پخت چلو گوشت

چلو گوشت بدون رب گوجه فرنگی

در دستور اصلی چلوگوشت رب گوجه فرنگی وجود ندارد اما بعضی های احساس می کنند که رب گوجه فرنگی باعث می شود چلوگوشت طعم و رنگ بهتری بگیرد. البته رب گوجه فرنگی بیشتر در دستورهای خانگی به کار می رود.

رستوران ها برای تهیه چلو گوشت از رب گوجه فرنگی استفاده نمی کنند. اگر تمایل ندارید چلوگوشت را با رب گوجه فرنگی تهیه کنید کافیست رب گوجه فرنگی را از لیست مواد حذف کنید و در پایان پخت گوشت در زمان اضافه کردن نمک و فلفل سیاه ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری زعفران دم کرده به آن اضافه کنید.

چلو گوشت در زودپز

برای پخت چلو گوشت در زودپز ابتدا گوشت و پیاز را مانند دستور بالا تفت دهید سپس به همراه چند لیوان آب ، برگ بو ، چوب دارچین و سیر به زودپز منتقل کنید. گوشت گردن در زودپر حدود یک تا یک ساعت و سی دقیقه زمان نیاز دارد تا به طور کامل بپزد. در زمان هایی که محدودیت زمانی دارید می توانید با این روش خیلی سریع چلوگوشت تهیه کنید.

چلوگوشت با گوشت گوساله

بهترین نوع گوشت برای پخت این غذا، گوشت گردن یا ماهیچه گوسفندی است، اما اگر از گوشت تازه گوساله هم استفاده کنید می توانید چلوگوشت خوشمزه ای طبخ کنید. گوشت گوساله اگر تازه نباشد ممکن است چلوگوشت شما پس از پخت کمی سفت شود. توصیه ما این است برای تهیه چلوگوشت با گوشت گوساله از گوشت سردست استفاده کنید.


دستور دوم چلو گوشت


مواد لازم چلو گوشت

گوشت گردن : ۱ عدد (گوسفند یا گوساله)

رب گوجه فرنگی : ۲ قاشق غذاخوری

پیاز : ۲ عدد

آب لیمو تازه : ۱ قاشق غذاخوری

نمک ، فلفل ، زعفران ، دارچین ، برگ بو : به مقدار لازم


طرز تهیه چلو گوشت

۱- ابتدا پیازهای نگینی خرد شده را داخل روغن داغ در قابلمه ریخته و تفت دهید تا کمی طلایی و نرم شود.

۲- سپس گوشت را به پیاز افزوده و مقداری نمک و فلفل و ادویه به آن بپاشید و کمی تفت دهید تا گوشت رنگش تغییر کند.

۳- حالا رب گوجه را به گوشت افزوده و باز هم تفت دهید، سپس مقداری آب به قابلمه اضافه کرده و شعله گاز را روی متوسط قرار دهید.

۴- در حین پختن گوشت ، ۳ حبه سیر ، برگ بو ، مقداری دارچین نیز به گوشت اضافه کنید. سپس بگذارید حدود ۳ ساعت گوشت بپزد.

۵- اگر در طول پخت ، آب گوشت کشیده شد می توانید مقداری آب جوش به آن اضافه کنید و منتظر بمانید تا گوشت خوب مغز پخت شود.

۶- در لحظات آخر پخت گوشت مقداری زعفران و نمک به آن اضافه کنید. بعد از پختن گوشت و در حالیکه ۱ پیمانه آبگوشت در آن هست آن را از روی شعله بردارید.

۷- چلو گوشت شما آماده است ، می توانید آن را با برنج یا باقالی پلو میل کنید. در کنار این غذای خوشمزه حتما شربت آبلیمو را نیز فراموش نکنید.


فوت و فن پختن چلو گوشت

نکته ۱ : چلو گوشت از جمله غذاهای معروف و خوش خوراک ایرانی است که در مراسم مختلف از جمله عروسی ها و نذری ماه محرم سرو می شود. البته به عنوان نذری مانند قیمه و عدس پلو و قورمه سبزی مشهور نمی باشد اما نسبتا پرطرفدار است.

نکته ۲: دقت کنید مقدار دارچین را خیلی زیاد استفاده نکنید زیرا طعم حلیم می گیرد.

نکته ۳: مقدار آبگوشت باقی مانده را می توانید به همراه غذا سرو کنید.

نکته ۴: این مقدار مواد حدودا برای ۴ نفر کافیست ، برای تعداد بیشتر و نذری، نسبت آن را به نسبت افراد افزایش دهید.

نکته ۵: در میان انواع چلو گوشت ، چلو گوشت پسران کریم بسیار مشهور است.

یکی از خوراکی ها و دسرهای خوشمزه ای که در عصر روزی که چلوگوشت میل کرده ایم واقعا می چسبد لوکوم ترکیه ای است. البته شاید بگویید لوکوم چیست ؟ لوکوم همان راحتی یا راحت الحلقومی است که ما ایرانی ها به ان علاقه فراوانی داریم و شباهت زیادی به باسلوق دارد.


بعضی از دوستان گفته بودند که باغ سیب دارند و سیب زیادی در دسترس شون هست که نمی دونن باهاش چکار کنند. من پیشنهاد مربا یا مارمالاد سیب هست. مارمالاد رو بدون ژلاتین اگر درست کنید می تونید به عنوان صبحانه هم ازش استفاده کنید.

نظرات