آموزش پخت شیرینی کشمشی خانگی بدون ورق روغنی

طرز تهیه شیرینی کشمشی

طرز تهیه شیرینی کشمشی با لیوان رژیمی دونفره بدون فر مرحله به مرحله و گردویی نرم با پیمانه نرم و خوشمزه خانگی با مایکروفر بدون کاغذ روغنی با پیمانه لیوان
شیرینی کشمشی یکی از انواع شیرینی ها بسیار پر طرفدار ایرانی است که مانند انواع کیک به همراه چای سرو می شود. شیرینی کشمشی به صورت متداول به دو صورت نرم و خشک پخته می شود که هر کدام روش پخت مخصوص خود را دارند.

مواد لازم برای ۴ نفر
آرد۱ لیوان
تخم مرغ۱ عدد
پودر قند۲/۳ لیوان
کره۷۵ گرم
کشمش پلویی¼ لیوان
اسانس وانیل¼ قاشق چایخوری

دستور پخت شیرینی کشمشی

مرحله اول

ابتدا کره  و تخم مرغ را از یخچال خارج می کنیم تا هم دمای محیط شوند. در ادامه یک کاسه بزرگ انتخاب می کنیم و کره را کاملا نرم شده است را به همراه پودر قند و اسانس وانیل به کاسه اضافه می کنیم و خوب مخلوط می کنیم تا یکدست شوند.

مرحله دوم

مخلوط کردن مخلوط کره ، پودر قند و اسانس وانیل را باید در حدی ادامه دهیم که خمیری کرم رنگ به دست بیاید. پس از اینکه کار مخلوط کردن مواد به پایان رسید تخم مرغ را اضافه می کنیم و مجددا مواد را مخلوط می کنیم تا یکدست شوند.

مرحله سوم

در این مرحله آرد را کم کم به دیگر مواد اضافه می کنیم و در حیت اضافه کردن آرد مواد را با دور کم همزن مخلوط می کنیم. مایه شیرینی کشمشی تقریبا اماده است پس از اینکه آرد به صورت کامل با دیگر مواد مخلوط شد و خمیر شیرینی اماده شد دیگر نیاز نیست مواد را مخلوط کنیم.

مرحله چهارم

در این مرحله باید کشمش پلویی را به خمیر شیرینی اضافه کنیم. برای این منظور کشمش ها را تمیز می کنیم و اضافات شان را جدا می کنیم سپس به مدت ۲۰ دقیقه در آب سرد می خیسانیم سپس به خمیر اضافه می کنیم و خیلی کم مخلوط می کنیم تا کشمش به تمام نقاط خمیر برسد.

مرحله پنجم

فر را باید از قبل با حرارت ۱۶۰ درجه سانتیگراد روشن کنیم تا زمان آماده شدن خمیر شیرینی معطل نشویم. شیرینی کشمشی از انواع شیرینی هایی محسوب می شود که به سینی فر می چسبد برای همین یا باید از کاغذ روغنی استفاده کنیم.

مرحله ششم

البته اگر کاغذ روغنی در دسترس نیست می توانیم سینی فر را با مقدار خیلی کمی روغن مایع چرب کنیم تا شیرینی پس از پخت نچسبند. پس از اینکه فر گرم شد داخل سینی فر یک کاغذ روغنی قرار می دهیم سپس با قیف یا قاشق به اندازه گردو از خمیر بر می داریم و با فاصله روی کاغذ روغنی می ریزیم.

مرحله هفتم

وقتی خمیر را روی کاغذ روغنی بریزید خودش پخش می شود و نیز نیست خودتان آنرا تخت کنید. پس از اینکه تمام خمیر را به صورت مرتب روی کاغذ روغنی قرار دادیم سینی را به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه در فر قرار می دهیم تا شیرینی ها آماده شوند.

مرحله هشتم

برای مطمئن شدن از پخت شیرینی ها نیاز نیست درب فر را باز و بسته کنید ، زمانی که اطراف شیرینی ها طلایی رنگ شد می توانید آنها را از فر خارج کنید. برای جمع کردن شیرینی ها صبر کنید تا خنک شوند سپس اقدام به جمع کردن شیرینی ها کنید.

نکاتی برای بهتر شدن شیرینی کشمشی

شیرینی کشمشی نرم و خشک

اگر تمایل دارید شیرینی کشمشی شما خشک باشد باید آرد شیرینی را کمی بیشتر بگیرید ، ضمن اینکه برای خارج کردن شیرینی ها از فر ، اجازه دهید اطراف شیرینی ها قهوه ای شود سپس انها را از فر خارج کنید تا خشک شوند. اگر می خواهید شیرینی کشمشی شما نرم باشد دستور بالا را به همراه اندازه های داده شده بدون کم و کاست انجام دهید.

شیرینی کشمشی بدون کاغذ روغنی

به دلیل اینکه شیرینی کشمشمی از شیرینی هایی محسوب می شود که به کف سینی فر می چسبد توصیه می شود که از کاغذ روغنی استفاده شود. اگر کاغذ روغنی در دسترس ندارید کافیست با اسپری کف سینی فر را چرب کنید تا شیرینی ها به سینی فر نچسبندند.

منابع :

منتشر شده در پینترست | ردیت | بالاترین

نظرات