طرز تهیه دمپختک تهرانی خوشمزه با باقالی زرد

طرز تهیه دمپختک

طرز تهیه دمپختک

دمپختک باقالی که با نام دمی باقالی هم شناخته می شود یکی از انواع غذاهای پلویی ساده خوشمزه ایرانی است، برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با وبلاگ دنی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر

  • برنج ۴ پیمانه
  • باقالی زرد ۱٫۵ پیمانه
  • پیاز ۲ عدد متوسط
  • تخم مرغ ۲ عدد
  • آب ۴٫۵ پیمانه
  • کره ۵۰ گرم
  • نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی
  • روغن و زردچوبه به اندازه کافی

دستور پخت دمپختک

مرحله اول

ابتدا باقالی ها را به مدت ۲ ساعت در یک کاسه آب می خیسانیم تا نرم شوند، برنج را هم نسبت به نوع آن اضافه کردن نمک در یک ظرف جداگانه می خیسانیم. برای شروع ابتدا پیازها را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم.

مرحله دوم

سپس پیازهای نگینی را به همراه نیمی از کره داخل یک قابلمه مناسب تفت می دهیم تا پیازها سبک و طلایی شوند، سپس نصف پیاز داغ را کنار می گذاریم. در ادامه باقالی ها را آبکشی می کنیم و به پیاز اضافه می کنیم، حالا چند دقیقه ای باقالی ها را تفت می دهیم تا کمی سرخ شوند.

مرحله سوم

در این مرحله مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه اضافه می کنیم ( در صورت تمایل می توانید ادویه های مورد علاقه خود را نیز در این مرحله اضافه کنید ) سپس مواد را خوب تفت می دهیم تا با هم به خوبی ترکیب شده و یکدست شوند.

مرحله چهارم

پس از اینکه مواد به خوبی ترکیب شدند ۲ پیمانه آب گرم اضافه می کنیم و درب قابلمه را می گذاریم تا به مدت ۱۰ دقیقه باقالی ها با حرارت بسیار ملایم بپزند. در ادامه برنج را آبکشی می کنیم، سپس به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله پنجم

بپس از ضاافه کردن برنج دو و نیم پیمانه دیگر آب گرم، به همراه پیاز داغ، یک قاشق غذاخوری نمک و در صورت تمایل برای بهتر شدن رنگ غذا مقداری زعفران دم کرده هم اضافه می کنیم و حرارت زیر قابلمه را زیاد می کنیم تا آب سریعتر به جوش بیاید.

مرحله ششم

پس از اینکه آب درون قابلمه به جوش آمد حرارت زیر قابلمه را ملایم تر می کنیم و صبر می کنیم تا غذا کشیده شود سپس ۲ قاشق غذاخوری روغن مایع به قابلمه اضافه می کنیم و درب قابلمه را می گذاریم تا غذا دم بکشد.

مرحله هفتم

در این مرحله برای دم کشیدن بهتر دمپختک می توانید زیر درب قابلمه یک دم کنی هم قرار بدهید. حدود ۴۵ دقیقه بعد دمپختک آماده است و پس از اینکه دمپختک آماده شد باقیمانده کره را داخل آن می ریزیم و به همراه نیمرو سرو می کنیم.

منبع : طرز تهیه دمپختک دمی باقالی

امروز داشتم اشعار فریدون مشیری رو می خوندم، واقعا خیلی زیبا و عاشقانه هستند. بعدش تو اینترنت گشتم شعر گرگ رو با صدای خودش شنیدم. چقدر خوب و دوست داشتنی است این شاعر بزرگ. حتما برید و شعرهاشو با صدای خودش گوش کنید. واقعا کیف می کنید.

یه چیز دیگه هم بگم در مورد دوستانی که وبلاگ دارند. اگر وبلاگ دارید برید تو این سایت وبلاگ تون رو ثبت کنید چون باعث می شه که بازدیدتون بیشتر بشه.

مطالب مرتبط

طرز تهیه ته چین مرغ و بادمجون خوشمزه و مجلسی

طرز تهیه شیرینی پای سیب خوشمزه و مجلسی با طعم دارچینی

طرز تهیه کوکو سیب زمینی خام یک کوکوی خوشمزه و مجلسی

نظرات