طرز تهیه آش ترخینه لرستان با روش رستورانی

طرز تهیه آش ترخینه لرستان

 

طرز تهیه آش ترخینه

آش ترخینه یکی از آش های بسیار قدیمی ایرانی است که با دستورهای بسیار متنوعی تهیه می شود. در برخی دستورها فقط از ترخینه استفاده می شود و در برخی دستورهای دیگر مانند آش جو از گوشت یا سیرابی استفاده می شود. به دلیل اینکه خیلی از افراد با سیراب و شیردان رابطه خوبی ندارند ما این دستور را به صورت ساده اماده کرده ایم. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه آش ترخینه لرستان در ادامه با وبلاگ دنی همراه باشید.

مواد لازم آش ترخینه لرستان

  • نخود، لوبیا چیتی و عدس هر کدام ۷۵ گرم
  • ترخینه خشک ۲۰۰ گرم
  • سبزی آش پخته ۲۰۰ گرم
  • عصاره قلم یا آب گوشت نصف لیوان
  • پیاز ۱ عدد
  • سیر، نعنا، پیاز، کشک، نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه آش ترخینه لرستان

برای تهیه آش ترخینه خوشمزه و مخصوص به روش لرستانی ابتدا ترخینه های آماده را می شوییم، سپس درون یک کاسه آب قرار می دهیم تا به خوبی خیس بخورند. نخود، لوبیا چیتی و عدس را هم از شب قبل می خیسانیم.

در صورتی که بخواهیم نفخ حبوبات به طور کامل گرفته شود، باید آب موجود در کاسه را دو تا سه مرتبه تعویض کنیم. برای شروع کار ابتدا یک عدد پیاز درشت را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم، سپس یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم.

در این مرحله مقداری روغن به یک قابلمه مناسب اضافه می کنیم و پیاز را به خوبی تفت می دهیم تا کاراملی شود. در ادامه مقداری زردچوبه اضافه می کنیم و به همراه پیاز حدود دو تا سه دقیقه تفت می دهیم تا با هم یکدست شوند.

در ادامه حبوبات را به جز عدس که زمان پخت کمتری دارد آبکشی می کنیم و به همراه 6 لیوان آب جوش و عصاره قلم به قابلمه اضافه می کنیم و صبر می کنیم تا حبوبات بپزند. پس از پخت حبوبات درب قابلمه را بر می داریم.

در این مرحله ترخینه را به همراه آبش با عدس به قابلمه اضافه می کنیم و اجازه می دهیم آش به طور کامل بپزد و جا بیفتد. در پایان پخت مقداری نمک، فلفل سیاه و ادویه ها مورد سلیقه خود را به آش اضافه می کنیم.

در این مرحله آش را با کشک، نعناع داغ، پیاز داغ و سیر داغ تزیین کرده و سرو می کنیم. اگر بخواهیم سیرابی اضافه کنیم، باید انرا به همراه ادویه و پیاز به صورت جداگانه بپزیمف سپس به همراه عدس به آش اضافه کنیم.

منبع : طرز تهیه آش ترخینه

نظرات