طرز تهیه لوبیا پلو مجلسی با گوشت تکه ای

طرز تهیه لوبیا پلو

طرز تهیه لوبیا پلو دمی شیرازی برای 8 نفر با مرغ بدون گوشت با گوشت چرخ کرده خوشمزه نذری تبریزی

لوبیا پلو یکی از انواع غذاهای سنتی و بسیار پر طرفدار ایرانی است که به طور معمول با گوشت تکه ای درست می شود ، البته شما می توانید به سلیقه خود لوبیا پلو را با گوشت مرغ یا گوشت چرخ کرده نیز تهیه کنید.

مواد لازم برای ۴ نفر
لوبیا سبز ۳ پیمانه
برنج ۴ پیمانه
گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
سیر ۲ حبه
پیاز ۱ عدد
گوجه فرنگی ۲ عدد
نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی
زردچوبه و روغن به اندازه کافی

دستور پخت لوبیا پلو

مرحله اول

ابتدا لوبیا سبزها را پاک می کنیم و می شوییم و در آبکش می گذاریم تا آب اضافه آن ها خارج شود و بعد روی تخته آشپزخانه لوبیا ها را خرد می کنیم و کنارقرار می دهیم.پیاز و سیرها را پوست می گیریم و می شوییم و روی تخته آشپزخانه به صورت نگینی خرد می کنیم.

مرحله دوم

سپس تابه ای بزرگ را روی حرارت کم می گذاریم و کمی روغن داخل آن می ریزیم و اجازه می دهیم تا روغن داغ شود و بعد پیاز را داخل تابه می ریزیم و تفت می دهیم تا سبک شود و سیر را نیز می افزاییم و تفت می دهیم و صبر می کنیم تا کمی عسلی شوند.

مرحله سوم

در ادامه گوجه فرنگی ها را می شوییم و روی تخته آشپزخانه ریز خرد می کنیم و کنار می گذاریم.پس از عسلی شدن پیاز و سیر گوشت چرخ کرده را به آن ها اضافه می کنیم و مداوم تفت می دهیم تا رنگ گوشت کاملا تغییر کند و بعد گوجه فرنگی های خرد شده را اضافه می کنیم.

مرحله چهارم

حالا مایه را خوب مخلوط می کنیم و همین طور تفت می دهیم تا آب گوشت و گوجه فرنگی ها کاملا تبخیر شود و بعد لوبیاهای خرد شده را اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا کمی نرم شود.در شیرجوش کمی روغن می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم.

مرحله پنجم

سپس رب گوجه فرنگی را داخل شیرجوش می ریزیم و مداوم تفت می دهیم تا رنگ روغن قرمز شود و بوی خامی رب گوجه فرنگی نیز از بین برود و بعد از روی حرارت شیرجوش را بر می داریم و رب گوجه فرنگی را به مواد داخل تابه اضافه می کنیم.

مرحله ششم

سپس خوب مواد را تفت می دهیم و تابه را از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم تا لوبیا پلو سرد و خک شود. سپس در قابلمه ای تا نصف آن آب می ریزیم و کمی نمک به آن اضافه می کنیم و(می توانید کمی زردچوبه نیز داخل آب بریزید تا رنگ پلو زرد شود و لوبیا پلو خوش رنگ تری داشته باشید)
همچنین ببینید : طرز تهیه عدس پلو با سویا

مرحله هفتم

درب قابلمه را می گذاریم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا زودتر آب به جوش بیاید.برنج را می شوییم و آب آن را خالی می کنیم و زمانیکه آب در حال جوشیدن بود برنج را داخل قابله می ریزیم و صبر می کنیم تا حدودا ۶ الی ۷ دقیقه بعد یک دانه از برنج را لای دندان تست می کنیم.

مرحله هشتم

اگر اطراف برنج کاملا نرم و وسط آن سفت بود بهترین زمان برای آبکش کردن برنج است.برنج را آبکش می کنیم و در کف قابلمه مورد نظر برای پخت لوبیا پلو روغن می ریزیم و اگر تمایل داشتید نان یا سیب زمینی را پوست می گیریم و می شوییم.

مرحله نهم

سپس حلقه حلقه می کنیم و کف قابلمه می چینیم تا ته دیگ نیز داشته باشیم.۱ الی ۲ کفگیر از برنج را کف قابلمه می ریزیم و کمی از مایه لوبیا پلو روی آن می ریزیم و مجددا کمی برنج می ریزیم و روی آن مقداری مایه لوبیا می ریزیم.

مرحله دهم

همین طور لایه لایه برنج و مایه لوبیا را می ریزیم تا مایه لوبیا و برنج تمام شود.درب قابلمه را می گذاریم و روی شعله قرار می دهیم.اول حرارت را به مدت ۳ الی ۵ دقیقه زیاد می کنیم تا داخل قابلمه بخار بپیچد و بعد حرارت را بسیار ملایم می کنیم تا لوبیا پلو به مرور زمان پخته شود.

مرحله یازدهم

پس ازز پخت کامل لوبیا پلو،با کفگیر آرام برنج و مایه لوبیا را داخل خود قابلمه زیر و رو می کنیم تا کاملا مایه با پلو مخلوط شود و بعد کمی روغن روی غذا می ریزیم و لوبیا پلو را در دیس می کشیم و با سالاد شیرازی نوش جان کنید.

نظرات