طرز تهیه شربت خاکشیر ساده برای کبد چرب

طرز تهیه شربت خاکشیر

طرز تهیه شربت خاکشیر ساده زعفرانی مجلسی با زعفران برای یبوست با شیر برای لاغری با تخمه شربتی ابلیمو و خاکشیر برای افطار برای کبد چرب

شربت خاکشیر یکی از انواع شربت های بسیار محبوب در میان ایرانیان است که بیشتر در فصل تابستان مورد استفاده قرار می گیرد. برای مشاهده این آموزش در ادامه با وبلاگ دنی همراه باشید.


مواد لازم شربت خاکشیر و تخم شربتی بدون شکر

تخم شربتی؛ یک پیمانه

خاکشیر؛ یک و نیم پیمانه

شیرین کننده طبیعی بی لو؛ نیم پیمانه

گلاب؛ یک دوم پیمانه

لیمو ترش؛ ۲ عدد

زعفران دم کرده؛ ۲ قاشق غذاخوری

آب؛ به مقدار لازم

 شاید این را هم بپسندید: خرید نوشیدنی بدون شکر بی لو


طرز تهیه شربت خاکشیر و تخم شربتی بدون شکر

برای تهیه شربت خاکشیر و تخم شربتی بدون شکر، ابتدا خاکشیر را در کاسه بزرگی ریخته و بر روی آن آب اضافه کنید و کمی آن را هم بزنید تا از گلوله شدن خاکشیر ها جلوگیری شود.

کمی صبر کنید تا چند دقیقه خاکشیر ها خیس خورده و همچنین مواد اضافه مانند برگ، خاک و ذرات ناخالص از آن جدا شود و بر روی سطح آب شناور گردد.

سپس به آرامی آب را خالی کرده تا این ذرات از ظرف خارج شوند. در صورتی که بعد از انجام این کار هنوز هم ذرات معلق در ترکیب وجود داشت، بهتر است این کار را چند دفعه دیگر انجام داده تا دیگر اثری از مواد اضافه باقی نماند.

حال کاسه دیگری فراهم کرده و با استفاده از یک قاشق، مخلوط آب و خاکشیر را به آرامی هم بزنید تا دانه های خاکشیر در آب معلق گردد.

سپس به آرامی این مخلوط را در ظرف جدید خالی کرده تا شن های موجود در خاک شیر در ظرف اول باقی بماند.

این عمل را چند بار تکرار کنید تا تمام ناخالصی ها جدا شوند.


همچنین ببینید : طرز تهیه شربت ریحان سبز و بنفش در طب سنتی


تخم شربتی را نیز با همین روش کاملاً شسته و تمیز کنید تا تمام ناخالصی های آن جدا گردند و بتوان از آن استفاده نمود.

سپس نیم پیمانه از شیرین کننده طبیعی بی لو را در قابلمه کوچکی ریخته و مقداری آب به آن اضافه کنید و سپس بر روی اجاق قرار دهید.

شعله زیر ظرف را روی حرارت ملایم تنظیم کرده و محلول را به آرامی هم بزنید تا شیرین کننده بی لو کاملاً حل شده و شربت غلیظی ایجاد گردد. بعد از حل شدن شیرین کننده، گلاب را به شربت اضافه کرده و هم بزنید تا کاملا ترکیب گردد.

بعد از غلیظ شدن شربت مورد نظر، ظرف را از روی گاز برداشته و در گوشه ای قرار دهید تا خنک شود.

در این فرصت لیمو ترش ها را شسته و آب بگیرید و همراه با خاکشیر و تخم شربتی در یک پارچ منتقل کنید. در صورت تمایل نیز می‌توانید زعفران دم کرده را به این مخلوط اضافه کنید تا عطر و رنگ زعفران نیز در آن ایجاد شود.

حال شربت تهیه شده از خاکشیر و تخم شربتی و گلاب را در پارچه اضافه کرده و به خوبی هم بزنید تا تمام مواد با یکدیگر ترکیب شده و شربت با کیفیت تهیه گردد.

مواد لازم برای ۶ نفر
آب خنک۶ لیوان
خاکشیرنصف لیوان
شکر۱ لیوان
گلاب۲ قاشق غذاخوری

دستور تهیه شربت خاکشیر

مرحله اول

برای تهیه شربت خاکشیر خانگی ابتدا تا سطح روی دانه های خاکشیر آب به آن اضافه می کنیم و اجازه می دهیم تا ۵ الی ۱۰ دقیقه بماند و بعد خاکشیر را از صافی رد می کنیم و با آب آن ها را می شوییم و داخل پارچ می ریزیم و آب خنک را به آن اضافه می کنیم.

مرحله دوم

سپس شکر را کم کم اضافه می کنیم و با قاشق هم می زنیم تا کاملا در آب حل شود و گلاب را نیز اضافه می کنیم و خوب شربت را با قاشق هم می زنیم و در لیوان می ریزیم و چند تکه یخ به آن اضافه می کنیم و نوش جان کنید.

مرحله سوم

روش درست کردن مجلسی شربت خاکشیر به این صورت است که از مقدار آب ۲ الی ۳ لیوان آن را داخل قابلمه ای می ریزیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم و شکر را کم کم به آن اضافه می کنیم و با قاشق هم می زنیم تا کاملا در آب حل شود.



همچنین ببینید : آموزش طرز تهیه شربت آلبالو و غلیظ شدن شربت

مرحله چهارم

در این مرحله پس از اینکه شکر حل شد اجازه می دهیم تا آب به جوش بیاید و شربت به قوام برسد. زمانیکه شربت کمی غلیظ شد گلاب را اضافه می کنیم و ۵ دقیقه بعد خاکشیر شسته شده را به مواد اضافه می کنیم.

مرحله پنجم

اگر تمایل داشتید ۱ قاشق غذاخوری زعفران دم کرده نیز اضافه کنید چون ظاهر زیباتری به شربت می دهد، سپس حرارت را خاموش می کنیم و اجازه می دهیم تا شربت خنک شود.سپس در شیشه ای می ریزیم و هر زمان خواستیم شربت خاکشیر آماده داریم.

مرحله ششم

برای مصرف شربت هم ۲ قاشق غذاخوری از شربت را داخل لیوان می ریزیم و روی آن آب خنک می ریزیم و چند تکه یخ نیز می توانید اضافه کنید و یک قاشق داخل شربت می گذاریم تا مهمان خودش شربت را مخلوط کند.نوش جان


مواد لازم

3 پیمانه آب

100 گرم شکر

1 پیمانه گلاب

1 قاشق غذاخوری آب لیمو ترش

¼ قاشق چای خوری هل ساییده شده

خاکشیر شسته شده به مقدار لازم


دستور العمل‌

نحوه شستن خاکشیر برای تهیه شربت بسیار مهم است و باید به خوبی سنگریزه و خس و خاشاک را از آن جدا کرد.

اول خاکشیر را در ظرفی بزرگ برزید. مقداری آب در ظرف بریزید تا کمی بالاتر از سطح خاکشیر را بپوشاند.

اگر خس و خاشاکی روی سطح آب آمد با صافی آن را بگیرید.

اجازه دهید خاکشیر یک یا دو ساعت خیس بخورد.

پس از این مدت خاکشیر را به آرامی از ظرفی به ظرف دیگر منتقل کنید.


همچنین ببینید : آموزش درست کردن یک لیموناد خوشمزه در خانه


دقت کنید کف ظرف ممکن است شن و سنگ ریزه جمع شده باشد پس مواد کف ظرف را به خوبی برسی کنید و اگر سنگی در آن بود آن را دور بریزید.

این کار را 2 یا 3 مرتبه انجام دهید تا خیالتان از تمیز بودن خاکشیر راحت شود.

 شکر و هل را با آب مخلوط کنید و روی حرارت قرار دهید تا شکر به خوبی در آب حل شود.

گلاب و آب لیمو را به مخلوط آب و شکر بیفزایید و اجازه دهید سرد شود.

مایه شربت را در ظرف مورد نظر بریزید و خاک شیر را بیفزایید. در صورت تمایل تکه‌های یخ در ظرف بیندازید.

نظرات