طرز تهیه کروسان شکلاتی با خمیر هزار لایه

طرز تهیه کروسان

طرز تهیه کروسان شف طیبه تهیه نان کروسان با خمیر یوفکا خمیر کروسان شبکه دو شکلاتی خانگی با خمیر هزار لا کره ای با خمیر اماده ساده

کروسان یا کروسانت یکی از نان های مخصوص و پر طرفدار فرانسوی است که با مغزهای متنوعی تهیه می شود، برای مشاهده این اموزش شیرینی پزی در ادامه با وبلاگ سرگرمی دنی صادق همراه باشید.

مواد لازم کروسان
آرد شیرینی پزیحدود ۵ پیمانه
شکر۱ قاشق غذاخوری
پودر خمیر مایه فوری۱ قاشق غذاخوری
آب ولرم½ لیوان
روغن مایع½ لیوان
تخم مرغ۱ عدد

دستور پخت کروسان

مرحله اول

ابتدا آب ولرم را به همراه شکر در یک ظرف مناسب مخلوط میکنیم، سپس پودر خمیر مایه فوری را اضافه می کنیم و پس از کمی مخلوط کردن درب ظرف را می گذاریم و آنرا به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه در یک جای گرم قرار می دهیم تا خمیر مایه عمل بیاید.

مرحله دوم

در این مرحله زرده و سفیده تخم مرغ را جدا می کنیم، زرده را داخل یخچال قرار می دهیم برای رومال و سفیده تخم مرغ را به همراه نصف لیوان و روغن داخل یک ظرف مناسب می ریزیم و خوب مخلوط می کنیم تا با هم یکدست شوند.

مرحله سوم

در ادامه خمیر مایه عمل امده را به مواد اضافه می کنیم و در حدی که با هم یکدست شوند مخلوط می کنیم. آرد را الک میکینم و کم کم به مواد اضافه می کنیم تا خمیر جمع شود. خمیر در پایان باید کمی چسبندگی داشته باشد.

مرحله چهارم

به دلیل اینکه جذب آب در خمیرهای مختلف متفاوت است ممکن است به تمام آرد نیاز نباشد و کمتر مصرف شود. به همین دلیل مراقب باشید که بیش از حد آرد اضافه نکنید که خمیر سفت و خشک شود و هنگام پخت پف نکند.

مرحله پنجم

پس از اینکه خمیرمان کمی چسبندگی داشت انرا چند دقیقه ورز می دهیم تا کاملا یکدست و منسجم شود. در ادامه یک ظرف با حداقل حجم دو برابر خمیر را با روغن چرب می کنیم سپس خمیر را چونه می گیریم و داخل ظرف قرار می دهیم.

مرحله ششم

روی ظرف را سلفون می کشیم و در محیط گرم قرارمی دهیم تا به مدت یک ساعت استراحت کند و حجمش تقریبا دو برابر شود. پس از اینکه خمیر حجمش دو برابر شد انرا به سطح کار متقل می کنیم و کمی ورز می دهیم تا پفش بخوابد.

مرحله هفتم

حالا خمیر را به دو قسمت مساوی تقسیم می کنیم و هر قسمت را به ۸ قسمت تقسیم می کنیم و چونه می گیریم. در ادامه چونه ها را تا حد امکان با وردنه باز می کنیم، سپس خمیرهای باز شده را روی هم قرار می دهیم.

مرحله هشتم

حالا با وردنه خمیر لایه ای را که درست کردیم با قطر نیم سانتی متر به صورت یکدست باز می کنیم. حالا باید با کاتر مثلثی خمیر را قالب بزنیم (اگر کاتر مثلثی ندارید می توانید با کارد به صورت چشمی از داخل خمیر مثلث های یک اندازه برش بزنید)

مرحله نهم

حالا داخل یک از لبه ها مثلث کمی شکلات یا پنیر یا هر چیز دیگری یه سلیقه خود قرار می دهیم و مثلث ها را به صورت لوله ای جمع می کنیم. سینی را با کاغذ روغنی پوشش می دهیم یا اینکه با کمی روغن چرب می کنیم.

مرحله دهم

خمیرهای لوله شده را با فاصله داخل سینی فر می چینیم و یک پارچه روی خمیرها می کشیم تا به مدت ۱۵ دقیقه استراحت کنند. حالا فر را با حرارت ۱۸۰ درجه سانتیگراد روشن می کنیم تا زمانی که خمیرها اماده شدند فر گرم شده باشد.

مرحله یازدهم

برای اینکه فضای فر مرطوب شود یک کاسه آب جوش هم داخل فر قرار می دهیم. پس از گذشت ۱۵ دقیقه روی خمیرهای را با زرده تخم مرغ رمال می کنیم و در صورت تمایل کمی کنجد می پاشیم و در طبقه وسط فر قرار می دهیم.

مرحله دوازدهم

حدود ۲۰ تا ۲۵ دقیقه زمان برای پخت خمیر نیاز است. پس از اینکه کروسان ها پختند، گریل را چند دقیقه روشن می کنیم تا روی کروسان ها نیز طلایی شود. در آخر نان ها را از فر خارج می کنیم و اجازه می دهیم تا در دمای محیط خنک شوند.


مطالب مرتبط :

طرز تهیه کلوچه کنجدی نرم مرحله به مرحله

دستور طرز تهیه پن کیک خوشمزه و مخصوص با شیر


منابع :

مدیوم مملی

فیسبوک چی شی

نظرات